RSS
DevArt
"Maka berlumba-lumbalah engkau sekalian untuk mengerjakan berbagai kebaikan."
(al-Baqarah, 2 : 148)
..:: ما أحلى الدين الإسلامي ::..

Hijrah mengajak kita Berubah



Salam Maal Hijrah 1433H buat semua muslimin dan muslimat.Harapan yang sering kita peringatkan ialah agar tahun yang mendatang ini lebih baik dari tahun yang sebelumnya. Sedar tak sedar usia kita semakin meningkat, rasanya sudah banyak onak dan duri yang telah ditempuhi seolah-olah sudah sebati dengan kehidupan ini untuk menjadikan kita lebih dewasa.

Namun,adakah kita ingin menjadi manusia yang masih berada di takuk yang lama.Dari sudut amal ibadat,akhlak dan peribadi kita adakah sudah mencapai tahap seiring dengan kematangan usia kita. Apa sebenarnya yang kita harapkan?
Sudah cukup rasanya kita dimanjakan dengan perhiasan dunia ini baik dari sudut harta yang tidak pernah mencukupi,jawatan yang disandang,hiburan yang tiada kesudahan dan masa yang sering dilalaikan.Sehinggakan kita terlupa hakikat dan tujuan hidup kita yang sebenar.



Alangkah ruginya kita sekiranya hari yang mendatang, kita tempuhi dengan perkara yang sia-sia. Langsung tidak memberi manfaat kepada agama, bangsa mahupun Negara kita. Jadi, lihatlah kembali cara hidup kita,lakukan perubahan,jangan terus membuang masa, ubahlah diri kita menjadi seorang yang benar-benar Islam. Hiasilah peribadi kita dngan akhlak yang soleh, jagalah hati kita agar sentiasa menjadikan Al-quran sebagai petunjuk,jangan mudah tunduk dengan desakan hawa nafsu,tuntutlah ilmu sebanyak mungkin agar dapat digunakan untuk menegakkan agamamu. Jangan mudah rebah dengan halangan yang ditempuh ,persiapkanlah diri dari segenap aspek.

Hakikatnya perubahan itu perlu datang dari dalam diri kita sendiri.Ayuh, jangan kita toleh ke belakang lagi, ingatlah segala yang kita usahakan akan diganjari oleh Allah s.w.t. Ikhlaskanlah niatmu wahai saudaraku.




“Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman,untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan(kepada mereka) dan janganlah mereka(berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati menjadi keras. Dan banyak diantara mereka menjadi orang-orang fasik.” (Al-Hadid 57 :16)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...