DevArt
"Maka berlumba-lumbalah engkau sekalian untuk mengerjakan berbagai kebaikan."
(al-Baqarah, 2 : 148)
..:: ما أحلى الدين الإسلامي ::..

Cabaran kepada golongan yang mempertikaikan kebenaran Alquran



23. Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa Yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba Kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah Yang sebanding Dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang Yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang Yang benar.

24. Maka kalau kamu tidak dapat membuatnya, dan sudah tentu kamu tidak dapat membuatnya, maka peliharalah diri kamu dari api neraka Yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) Yang disediakan untuk orang-orang kafir.

(albaqarah)

Syarah
Sekiranya kamu wahai Kaum Arab serta mereka meragui kebenaran Alquran, yang Allah turunkan kepada hamba & RasulNya, Nabi Muhammad SAW, dan kamu mendakwa Alquran adalah kata-kata manusia biasa. Oleh itu, datangkan apa-apa yang setanding dengan Alquran.
Mintalah pertolongan dengan sesiapa yang kamu mahu sama ada ketua-ketua kamu,tuhan-tuhan dakwaan kamu untuk menentang,melawan Alquran.

Nescaya, kamu tidak mampu untuk menghasilkan Kitab,manuskrip yang setaraf dengan Alquran. Oleh itu, kembalilah kamu kepada kebenaran. Berimanlah kamu kepada Alquran dan
membenarkan risalah Nabi Muhammad SAW. Disebabkan iman itu, kamu akan terlepas daripada azab api neraka. Bahan bakar api neraka adalah manusia-manusia yang kafir dan batu-batu sembahan,berhala. Bahawasanya Allah menyediakannya untuk mereka yang kafir, menafikan risalah Islam. Balasan ini bersesuaian dengan kekufuran dan kemungkaran mereka.

rujukan: Tafsir Al Munir



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...