RSS
DevArt
"Maka berlumba-lumbalah engkau sekalian untuk mengerjakan berbagai kebaikan."
(al-Baqarah, 2 : 148)
..:: ما أحلى الدين الإسلامي ::..

Blog dan Dakwah


Adakah blog dapat mengubah masyarakat daripada jahil kepada fiqih?.Adakah blog mampu mengubah seseorang menjadi baik?.ataupun adakah blog dapat mentarbiyah manusia kearah islam?. Mengukir senyuman diwajah apabila memikirkan tentang persoalan ini.Satu persoalan yang tidak memerlukan jawanpan ye ataupun tidak..Hakikatnya islam itu tidak memberatkan kita walhal sentiasa memberikan kita ruang dan peluang untuk kita memperbaiki amal dari semasa kesemasa.Sebut saje blog,bukanlah asing lagi pada mata masyarakat dewasa ini.Baik masyarakat kampong mahupun Bandar,blog lebih digemari jika disebut sebagai laman sosial untuk perkongsian pelbagai jenis informasi.Jadi,ape sebenarnye kaitan blog dan juga dakwah..

Dalil dari Al-Quran 
“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah[845] dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk”.(An nahl:125)
[845]. Hikmah: ialah perkataan yang tegas dan benar yang dapat membedakan antara yang hak dengan yang bathil.
"Dan hendaklah ada di antara kalian segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan,   menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegab dari yang mungkar; merekalab orang-orang yang beruntung." (Ali Imran: 104)
Sangat popular ayat ini.Sangat penting juga intipatinya.Kewajiban kita baik seorang pelajar,mahasiswa,pemuda,pemimpin,ustaz mahupun ulama’  mestilah bertanggungjawab dalam meyeru kepada kebajikan dan mencegah kemungkaran.Walaupun kecil,sederhana mahupun besar perkara itu,tanpa mengira usia dan warna kulit ,kita wajar tegur dan saling menasihati.Alangkah cantiknya islam itu apabila setiap muslim dapat saling tegur menegur kepada kebaikan dan saling berlapang dada terhadap perkara yang diperselisihkan.


Dalil dari Al-hadith
Sahabat Tamim Ad-Dariy berkata, bahwa Rasulullah saw telah bersabda: "Agama adalah nasehat." Rasulullah mengucapkannya tiga kali. Kemudian Tamim Ad-Dariy bertanya: "Buat siapa, ya Rasulallah? Jawab Rasulullah: "Buat Allah dan Rasul-Nya serta buat pemimpin umat Islam dan seluruh kaum muslimin."
 (HR. Bukhari dan Muslim).
Sahabat Abi Sa'id Al-Hudri ra telah berkata: Aku men-dengar Rasulullah saw bersabda:
"Barangsiapa melihat suatu kemungkaran, hendaklah mencegahnya dengan kekuatan tangannya.
Apabila tidak kuasa, maka dengan lisannya. Apabila tidak kuasa, maka hendaklah mencegah dengan hatinya.
 Yang demikian adalah selemah-lemah iman." (HR. Muslim).

Mari kita merungkap kembali bagaimana Rasulullah s.a.w dapat menyebarkan syariat islam walaupun pada zaman baginda tidak mempunyai teknologi yang canggih-manggih seperti sekarang.Zaman yang tidak kenal ape itu televisyen,radio,komputer,internet,dan sudah tentunya facebook mahupun blog.Tetapi hasilnya Rasulullah s.a.w dapat mengembangkan islam dengan sangat luar biasa.Kuncinya terletak kpd 3 perkara,iaitu keimanan yang sempurna,cinta yang mendalam, dan pengorbanan yang tulus.(rujukan:Risalah Taalim-Imam Hassan Al-Banna)Tiga perkara inilah yang perlu kita tanamkan dalam diri kita untuk memastikan kesinambungan tarbiyah dapat diteruskan.
Tambahan dalam buku Risalah taalim,peringkat-peringkat dalam perjuangan menegakkan kalimah tauhid:
Hati                Lisan             Tulisan               kekuasaan             puncaknya berperang dijalan Allah
Boleh rujuk ayat quran (at-Taubah:41),(an-Nisa’:95),(al-Ankabut:6)
Kesimpulannya,blog merupakan salah satu sarana ataupun medium dalam berdakwah. Dalam zaman sekarang ini tidak dapat dinafikan ramai lebih tertarik untuk mengunakan teknologi internet sebagai sumber pencarian informasi.Justeru,para pendakwah harus kreatif dan versetile dalam mentarbiyah masyarakat agar mereka tidak dikatakan ketinggalan zaman,kuno,buta IT ,not up-to-date dan lain-lain lagi.Namun harus diperhatikan,matlamat utama  adalah untuk mengajak kembali kepada islam dan mencari keredhaan Allah s.w.t.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...