DevArt
"Maka berlumba-lumbalah engkau sekalian untuk mengerjakan berbagai kebaikan."
(al-Baqarah, 2 : 148)
..:: ما أحلى الدين الإسلامي ::..

Apa Khabar ImanMu?

Kata imam al-Ghazali “Carilah hatimu sewaktu membaca al-Quran,Jika kau tidak temui,carilah hatimu ketika mengerjakan solat.Jika tidak ,carilah ia ketika duduk tafakur mengingati mati.Jika kau tidak ketemu juga,maka berdoalah kepada Allah pintu hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati”. 

Kaifahal Wa imanuka?

Cuba kita tanya diri kita,bagaimana keadaanya iman kita sekarang,masih lagi mantop,ataupun sudah melemah..check dulu,jangan tergopoh-gopoh

Apa jawapannya..masih tidak tahu??huhu..bahaya nie,cuba kita uji dengan persoalan ini pula..
1.adakah kamu rasa malas untuk beramal?..
2.adakah selalu meninggalkan amalan sunat serta bacaan al-quran?..
3.adakah kamu banyak melakukan amal yang lagho?..
4.adakah kamu rase lemah untuk melaksanakan tanggungjawab islam?
Erm,kalau jawapan yang kamu berikan adelah ye,ini menunjukkan kamu telah menghidap symptoms lemah iman..tenang dulu,setiap penyakit ade penawarnya,jadi anda perlu mendapatkan ubatnya..

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar.”
[al-Hujurat:15]
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman[594] ialah mereka yang bila disebut nama Allah[595] gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.”
[al-Anfal:2]
[594]. Maksudnya: orang yang sempurna imannya.
[595]. Dimaksud dengan disebut nama Allah ialah: menyebut sifat-sifat yang mengagungkan dan memuliakanNya.

Berikut adelah hadith-hadith shahih yang berkaitan dengan problematika iman:

Sahabat Anas ra berkata, bahwa Rasulullah saw telah bersabda: "Tiga perkara yang apabila dimiliki oleh seseorang, maka dia akan merasakan kemanisan iman. Yakni mencintai Allah dan Rasul- Nya melebihi kecintaan kepada yang lain, mencintai orang lain semata-mata hanya mencari keridhaan Allah, dan merasa benci mengulang perbuatan maksiat sebagaimana dia merasa benci dibuang ke dalam siksa neraka." (HR. Bukhari).

Sahabat Abi Hurairah ra berkata, bahwa Rasulullah saw telah bersabda: "Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah berkata yang baik atau berdiam diri. Barangsiapa beriman pada Allah dan hari akhir, hendaklah memuliakan tetangga. Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah memuliakan tamunya." (HR. Muslim).

Sahabat Anas ra berkata, bahwa Rasulullah saw telah bersabda: "Salah seorang di antara kamu belum bisa dikatakan beriman sempuma sehingga dia bisa mencintai orang lain sebagaimana mencintai diri sendiri." (HR. Bukhari).

Jangan bace je ye tapi cuba amalkan..Semoga diri mu cepat sembuh
Wallahua’lam

p/s:teringat pulak lagu raihan- iman adelah mutiara,didalam hati manusia...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...